Wij hebben de groep Onderbouwd Trainen opgezet. Met die groep willen we de belangrijkste theorieën en modellen die worden gebruikt in trainingsland wetenschappelijk onderbouwen en verder verrijken. Want eerlijk is eerlijk, het feit dat ons vak geen erkend beroep is en iedereen zichzelf kan uitroepen tot trainer en coach, heeft het vak niet altijd goed gedaan, vinden wij. Het is een vak, je hebt vaardigheden, kennis en competenties nodig en onze opdrachtgevers hebben er recht op dat wij onze kennis kunnen onderbouwen. We vinden dat het tijd is om hard bewijs voor de ‘softe’ sector te leveren.
Hieronder vind je per theorie of model onze artikelen, een vertaling ervan in een infographic en andere relevante informatie. Het is work in progress en om de zoveel tijd verschijnen er nieuwe artikelen en infographics.
In onze podcast ‘de PodVIS’ hoor je ons praten over organisatiethema’s en onze visie daarop. Ons onderzoek komt ook daarin naar voren.
Alleen al op de opleidingssite Springest levert de zoekterm feedback meer dan 1.800 hits op. Trainingen feedback worden veelvuldig gegeven, dat is duidelijk. De vragen waar we ons in de groep onderbouwd trainen mee bezighouden, zijn: hoe wordt het model of de theorie in de praktijk gebruikt? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp? En hoe kunnen we het gevonden bewijs didactisch goed inzetten?
Zelforganiserende, zelfsturende, agile, lean, scrum teams; het is aan de orde van de dag. En dus is het relevant om te kijken of het mogelijk is om sterke, productieve teams te bouwen en daar invloed op uit te kunnen oefenen. Het bekendste model is het model van Bruce Tuckman dat ervan uitgaat dat teams vijf fasen doorlopen in hun ontwikkeling.
In dit artikel gaan we op zoek naar de achtergronden van de het model dat wij kennen als de cirkel van acht. Spannend, want alhoewel relatief onbekend, vinden wij het een van de mooiste modellen die we kennen. Het geeft inzicht in welke twee basiskeuzes je hebt in situaties die niet gaan zoals je zou willen en geeft aan wat die keuzes voor consequenties hebben in je gedachten, je gevoelens, je gedrag en het effect van je gedrag.
Een van de bekendste leiderschapstheorieën is de Situationeel Leiderschaps Theorie (SLT) van Hersey en Blanchard. Ook in Nederland werd en wordt dit model vaak gebruikt in leiderschapstrainingen (schuldig!). Door zijn eenvoud en de logische uitgangspunten is het een populair model, ondanks dat er altijd veel kritiek op is geweest en nog is. Tijd dus om het goed uit te zoeken.
Work in progress!
In trainingen gebruiken we soms nog het BOB-model om groepen te helpen betere besluiten te nemen. Dat werkt vaak niet echt lekker en dus doken we in het rijke onderzoek over besluitvorming. Groepen nemen meestal betere besluiten dan individuen, maar soms niet. Biases, groepspolarisatie, groupthink en vooral het zogenaamde ‘hidden profile’ zorgen ervoor dat we niet altijd het beste uit groepen halen. We zetten al het gevonden onderzoek op een rij en kijken wat kan helpen. Aangezien er nogal veel tijd aan groepsoverleggen wordt besteed, denken we dat er veel winst valt te behalen…
Work in progress!
Work in progress!
Work in progress!
Work in progress!