Mindful communiceren

IMG_3799

Hoi Rutger,

Tijdens jouw Summer Session hebben we een oefening in zogenaamde 'dyades' gedaan: na een meditatie vertelde de één, terwijl de ander niets anders doet dan luisteren. Waar ik dus tijdens de mediatie volledig met mezelf bezig was, werd ik nu gedwongen om volledig met de ander bezig te zijn. Net als tijdens de meditatie bleef ik oordeelloos, bleef ik mild. Maar nu naar de ander. Ik merkte dat ik het de eerste paar minuten lastig vond. Ik denk dat we in het dagelijks leven zo gewend zijn om een mening te vormen, ergens iets van de vinden en dat dan ook uit te spreken. Ik vond het lastig om die eerste minuten niets te zeggen. Zinnen in de trant van 'ja, dat had ik ook' of 'zou je niet eens dit of dit doen?' en 'heb je hier al aan gedacht?' slikte ik nu in. Ik werd me bewust van hoe sterk ik dus altijd bezig ben met een gesprek sturen, beïnvloeden. Niet dat dat altijd erg is, want een ander kan het ook heel prettig vinden om herkenning te vinden in mijn verhaal, of kan mijn doorvragen ervaren als het tonen van interesse. Maar dit keer was de ander totaal vrij om te zeggen wat ze wilde, of om stil te zijn wanneer ze even niks te zeggen had. En na die paar minuten van innerlijk ongemak bij mezelf, merkte ik dat ik niet meer met mezelf bezig was. Ik was geen woorden aan het zoeken, zinnen aan het formuleren. Ik was niet bezig met de rest van het gesprek of hoe ik overkwam en of ik wel de goede vragen stelde en een leuke gesprekspartner was. Ik was puur en alleen aan het luisteren. Luisteren en kijken, en dat was het.

Hoe sterk ik onder de indruk was van dit 'mindful' communiceren, zo zeer dacht ik ook: dit lukt me nooit in het echte leven. Want in het echte leven gaat alles snel, moeten we van alles iets vinden en moeten we van ons laten horen. Of niet..? In welke context komt deze manier van communiceren van pas? En hoe kan ik zorgen dat ik in het dagelijks leven hier iets van meeneem, al was het alleen maar om de ander wat puurdere aandacht te geven?

Hoi Phyleen,

Wat leuk om hier met je over van gedachten te wisselen! Eén van de eerste dingen die deelnemers aan een mindfulnesstraining merken is vaak dat ze toch een stuk meer op de automatische piloot leven dan ze dachten. We krijgen natuurlijk ook een flinke lading prikkels over ons heen gedurende de dag. En elke prikkel is weer een uitnodiging aan je hoofd om ermee aan de haal te gaan. Een groot gedeelte van de dag hobbelen we lekker achter die prikkels aan. Maar, zoals je weet, je kan je er dus in trainen om je bewuster te zijn van deze processen en van daaruit bewustere keuzes te maken. In communicatie is dat niet anders. We geven allebei veel communicatietrainingen waarin we deelnemers trainen ‘beter’, ‘effectiever’, ‘handiger’ te communiceren. De technieken die we daarbij gebruiken draaien praktisch allemaal over het maken van bewuste keuzes in je communicatie en je niet te laten meeslepen. Zodra we in contact zijn met een ander staan we direct bloot aan allerlei appèls van de ander en worden direct allerlei patronen in onszelf getriggerd. Dit gebeurt op veel manieren en voor een belangrijk deel ook non verbaal. Als we in contact zijn met een ander spelen er, vaak onbewust, allerlei processen als ‘wie is de baas’, ‘wie is het grappigst’, ‘ik wil aardig gevonden worden’ en noem maar op. En niet te vergeten, ondertussen kunnen er nog allerlei andere appèls op je af komen van buitenaf of vanuit je eigen gedachten (‘wat is het warm hier, kan er een raam open’, ‘ik moet straks nog boodschappen doen’). Nog een wonder eigenlijk dat we nog een normaal gesprek kunnen voeren. Het feit dat je blootstaat aan deze appèls is eigenlijk niet tegen te houden maar je kan je dus trainen in ze vaker en sneller opmerken. Vanuit dat opmerken kun je dan besluiten om het sturen van een gesprek los te laten, met meer aandacht te luisteren en dan misschien ook wel meer te horen.

Het spijt me om te zeggen maar als je meer mindfulness in je communicatie wilt hebben dan is dat een kwestie van oefenen, ook in dat snelle leven van jou ;-). Je meditatieoefeningen doen en ook gedurende de dag je gesprekken als een oefening in mindfulness zien. Je kan uiteraard je ademhaling of je lichaam gebruiken als basis voor je bewuste aandacht. Je kent het verschil tussen ‘listen to reply’ en ‘listen to understand’ en in dat laatste zit het mindful luisteren. Ik denk ook dat met oprechte aandacht luisteren naar een ander iets te maken heeft met vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en dat je mag zijn zoals je bent op dat moment en vertrouwen dat je intuïtief wel aanvoelt wanneer je wat gaat zeggen. In mijn beleving is het in elk contact waardevol om echt verbinding te maken en dat begint met volledig in dat moment zijn met oprechte aandacht. De ander merkt dat op, vaak onbewust.

Contact

Contact met Rutger & Phyleen

 
 
© Copyright 2017 Alle rechten voorbehouden door Vis Trainingen - Sitemap
Website door Fuzz Dogs