Hoe we leren

Geschreven door Phyleen Mattaar


Wat was jouw belangrijkste leermoment? En waarom? Wat gebeurde er waardoor je leerde? Wat heeft dat gestimuleerd? En wat leverde dat je op?

De antwoorden hierop zijn veel en veelzijdig. 'Mijn baas greep niet in, terwijl ik dat wel wilde maar juist daardoor heb ik geleerd.' 'Ik kreeg het verslag keer op keer met rode pennenstrepen terug en ik werd gedwongen het beter te doen.' 'Ik ging keihard op m'n plaat.' 'Een wildvreemde maakte een rake opmerking en dat maakte indruk.' 'Iemand die ik waardeer gaf me een oprecht compliment.'

learning

Als de antwoorden zo divers zijn, waarom is leren dan vaak nog zo eenzijdig? Leertrajecten zijn vaak weinig gericht op het creëren van een bijzondere ervaring of het betrekken van gevoel en emoties, terwijl veel van onze belangrijke leermomenten daar juist op zijn gebaseerd. Hoeveel trainingen, cursussen en opleidingen heb je wel niet gevolgd waarbij je in een trainingszaaltje zat en de docent of trainer voor je stond om je met stift en flipover een interessant nieuw model uit te leggen? Jij consumeert kennis en als je mazzel hebt mag je nog een rollenspel gaan doen om 'het geleerde in de praktijk te brengen'.

Bij VIS zijn we ons steeds meer aan het losweken van deze traditionele manier van trainen. We onderzoeken hoe mensen leren, vragen hier steeds vaker naar bij deelnemers en passen hier ons programma op aan. Maar dat het ons als vanzelfsprekend afgaat, durf ik niet te beweren. Ook voor ons zijn oude patronen verleidelijk om in te vallen. Bij elk onderwerp weten we wel een model en een leuke oefening. We zijn actief bezig met zorgen dat we iedere keer bij het ontwikkelen van een nieuw programma met een schone lei beginnen. We dagen onszelf uit om continu met andere petten op naar een leer- of opleidingsvraag te kijken. Van de grond proberen we dan opnieuw iets op te bouwen, waarin we de leerbehoeften van deze groep specifieke deelnemers opnemen.

Tijdens de Summer Session van Tica hebben we precies dit gedaan. We hebben onze eigen grote leermomenten geïnventariseerd, hieruit de ingrediënten gehaald die blijkbaar voor die mooie leermomenten hebben gezorgd en vervolgens hebben we met deze ingrediënten nagedacht over een nieuw programma.

Meer weten over leren? In het najaar start ons Leerlab! Onze leergang met leer- en innovatiedeskundigen waarin we kijken naar hoe leren werkt en hoe het anders kan, met o.a. Karin de Galan, Frum van Egmond, Juan Tates en John van der Meij. Mail ons (phyleen@vistrainingen.nl of tica@vistrainingen.nl) om hiervan op de hoogte te blijven!

Meer weten over onze manier van trainen en wil je onderzoeken of dat ook bij jou of jouw organisatie past? Neem dan ook contact met ons op!

Contact

Contact met Phyleen Mattaar

 
 
© Copyright 2017 Alle rechten voorbehouden door Vis Trainingen - Sitemap
Website door Fuzz Dogs